maanantai 1. lokakuuta 2012

Yksinkertaiset kukkakoristeet kakkuun

Yksinkertainen on kaunista.

Olen viimeaikoina mieltynyt koristelemaan kakkuja sokerimassakukkasin. Tai oikeastaan huomasin ainakin paikallisessa Citymarketissa myytävän kaulintamassan todella paljon miellyttävämmän makuiseksi ja tuoksuiseksi.

Kaikki alkoi siskoni ylioppilasjuhlista, johon lupasin kakunkoristeet tehdä ja hieman asiaa googlailtuamme päätimme että sokerimassakukkaset näyttäisivät parhaalta kinuskikakun päällä. Ensimmäiset kokeilut tein Toukokuussa ja nyt lähestulkoon kaikki kesän kakut ovatkin saaneet kukkia päälleen :) Ensimmäisiin kukkiin koetin sivellä väriä, niin kuin monessa netin enemmän sokerimassailua harrastavien ohjeissa on, mutten ollut tyytyväinen. Ehkä kimalteen kanssa voisin joskus kokeilla, mutta muuten olen kyllä mieltynyt simppeliin yksinkertaisuuteen (ja kun tekokukkamaisuuteen tarvitaan kyllä hyvät välineet ja todellista taitoa).


Omat kukkani ovat siis yksinkertaistettu jokanaisen versio ”muodikkaista” kakkuliljoista.

Toteutukseen tarvitaan:
- kaulintamassaa (itse olen mieltynyt turkoosissa rasiassa myytävään Confettin massaan, valkoinen, vaahtokarkinmakuinen)
- koristerakeita (pienet ja isommat käy molemmat)

- muotti (omani tilasin http://www.kakkusankarit.fi/, sopivanlainen kukanmallinen)
- pikkukaulin tai vastaava
- alusta
- veitsi
- kuivumisalustoja (itse laitan tuorekelmua erikokoisten juomalasien päälle, niin saan erikokoisia kuppeja)
- tomusokeria

Kaulitaan massasta sopivan kokoinen pala. Itse tykkään tehdä melko pienissä erissä niin, että kaulitusta levystä tulee pari muotillista, niin massa ei kuivu kaanvälissä. Kaulinnassa voi auttaa tomusokerin lisäys, jos massa on liian tahmeaa. Sopiva paksuus on muutama milli, omilla muoteillani ei saakkaan sen paksumpia, kun ”kansi” ottaa vastaan.



Kun kuvio on leikattu, taputellaan reunat varovaisesti käsin pehmeiksi ja litistellään se helpommin taivuteltavaan muotoon. Tähän olisi ilmeisesti tarjolla kaikenlaisia tyynyjä ja työkaluja, mutta olen toteillut kokeiluissani, että näppituntuma on paras. Omassa muotissani on pienet syvennykset terälehtien keskellä. Olen aina syventänyt niitä, kun ne menevät tukkoon litistelyvaiheessa. Viivat antavat kukalle himan struktuusria ja mielestäni tekevät yksinkertaisista kukista enemmän kukkamaiset. Terälehtiä olen asetellut hieman erilailla aina, osan supummiksi, osan avinaisemmiksi ja taivutellut niin kuin kukat nyt leensä ovat ja kuinka kakkuun sopii :) 


Kun kukan saa haluamaansa muotoon kuivumisalustan päälle, lisätään keskelle emit ja heteet. Olen käyttänyt pienempiä nonparelleja pikku massapalloon kiinni pyöriteltynä ja erikseen aseteltuja isompia suklaarakeita. Olen aina käyttänyt muussa kakun koristelussa samoja rakeita, niin kukatkin sointuvat paremmin mukaan. Isojen rakeiden kiinnittymisen varmistamiseksi olen kostuttanut keskustaa hieman ja painanut rakeita hieman. Sitten vaan seuraavan kimppuun.

Massa on pehmeää joten kuivumiseen menee päivä pari, eli olen tehnyt kukkia jo viikolla, jos viikonlopun vieraille olen kakkua tarjonnut. Ja kyllä, kukat ovat melko hauraita. Mielestäni kuivunut kaulintamassa on oikein hyvää kyllä, kestää asettelun kyllä, mutta on helposti leikattavaa kakun päällä. Ylijäämämassa säilyy hyvin, kunhan sen pakkaa tiiviisti.

Rikkoutumisen pelosta ja asettelun helpottamiseksi olen aina tehnyt muutaman ylimääräisen kukan. Saapahan nauttia niistä sitten vaikka aamiaisensa kanssa :D




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti